Varsinainen yhtiökokous

Sampo Oyj:n 18.4.2013 järjestetty varsinainen yhtiökokous päätti jakaa vuodelta 2012 osinkoa 1,35 euroa osakkeelta. Osingonmaksun täsmäytyspäivä oli 23.4.2013. Osinko maksettiin 30.4.2013. Yhtiökokous vahvisti vuoden 2012 tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden.

Yhtiön hallitukseen valittiin kahdeksan jäsentä, jolloin hallituksen jäsenmäärä pieneni yhdellä. Yhtiön hallitukseen valittiin uudelleen Anne Brunila, Adine Grate Axén, Veli-Matti Mattila, Eira Palin-Lehtinen, Per Sørlie, Matti Vuoria ja Björn Wahlroos. Hallituksen vanhoista jäsenistä Jukka Pekkarinen ja Christoffer Taxell eivät olleet enää käytettävissä. Hallitukseen valittiin uutena jäsenenä Jannica Fagerholm.

Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajakseen Björn Wahlroosin ja varapuheenjohtajakseen Matti Vuorian. Nimitys- ja palkkiovaliokuntaan valittiin Veli-Matti Mattila, Eira Palin-Lehtinen, Matti Vuoria ja Björn Wahlroos (puheenjohtaja). Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Anne Brunila (puheenjohtaja), Jannica Fagerholm, Adine Grate Axén ja Per Sørlie.

Yhtiökokous päätti maksaa hallituksen jäsenille palkkioita vuonna 2014 pidettävän varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka seuraavasti: hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 160 000 euroa vuodessa, hallituksen varapuheenjohtajalle 100 000 euroa vuodessa ja hallituksen jäsenille 80 000 euroa vuodessa. Hallituksen jäsenen edellytetään hankkivan yhtiökokouksen päätöksen perusteella Sammon A-sarjan osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan 50 prosentilla hallituksen jäsenen vuosipalkkiosta, josta on ensin vähennetty verot ja vastaavat maksut.

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy, jolle maksetaan palkkiota Sammon hyväksymän laskun mukaan. KHT Heikki Ilkka jatkaa päävastuullisena tilintarkastajana.